سوالات متداول

  • محاسبات ابري چيست؟

رايانش ابري مدلي است براي فراهم کردن دسترسي آسان بر اساس تقاضاي کاربر از طريق شبکه به مجموعه‌اي از منابع رايانشي قابل تغيير و پيکربندي (مثل: شبکه‌ها، سرورها، فضاي ذخيره‌سازي، برنامه‌هاي کاربردي و سرويس‌ها) که اين دسترسي بتواند با کمترين نياز به مديريت منابع و يا نياز به دخالت مستقيم فراهم‌کننده سرويس به سرعت فراهم شده يا آزاد (رها) گردد.

 

  • IaaS چيست؟

سرويس‌هاي زيرساخت ابري يا «زيرساخت به عنوان سرويس» (IaaS)، يک زيرساخت رايانه‌اي را (که عموماً يک بستر مجازي است) به صورت سرويس ارائه مي‌دهند. کاربران به جاي خريد سخت‌افزار و نرم‌افزار و فضاي مرکز داده (ديتا سنتر) و يا تجهيزات شبکه، همه اين زير ساخت‌ها را به صورت يک سرويس کاملاً برونسپاري شده (Outsource) خريداري مي‌کنند. صورتحساب سرويس معمولاً بر اساس مدل رايانش همگاني (Utility Computing) و ميزان منابع مصرف شده صادر مي‌شود و بنابراين هزينه، منعکس کننده ميزان فعاليت است. اين شيوه در واقع تکامل يافته مدل عرضه سرورهاي خصوصي مجازي است.

 

  • PaaS چيست؟

سرويس‌هاي بستر ابري يا «بستر به عنوان سرويس» (PaaS)، بستر رايانشي و يا پشته راهکار را (که اغلب روي زيرساخت ابري اجرا شده و برنامه کاربردي ابري را تغذيه مي‌کند) به صورت سرويس ارايه مي‌دهد. سرويس بستر ابري استقرار برنامه‌هاي کاربردي را بدون هزينه و پيچيدگي خريد و مديريت لايه‌هاي نرم‌افزاري و سخت‌افزاري زيرين آسان مي‌سازد.

 

  • HPCaaS چيست؟

هدف HPC as a Service تبديل خدمات پردازش فوق سريع از يک قابليت درون سازماني به يک سرويس IT است. کاربر مي‌تواند با دسترسي به منابع نامحدود ابري، محاسبات سنگين خود را بدون نياز به پرداخت هزينه زيرساخت انجام دهد و فقط هزينه ميزان استفاده از منابع را بپردازد.

 

  • از کجا شروع کنم؟

براي آشنايي با سرويس‌هاي ارائه شده مي‌توانيد به بخش "سرويس‌ها" مراجعه کنيد. همچنين براي ثبت نام در سايت به بخش "ثبت نام" مراجعه کنيد.

 

  • چطور مي‌توانم برنامه‌ام را موازي اجرا کنم؟

جهت دریافت راهنمایی در خصوص اجرای موازی برنامه ها از طریق منوی پشتیبانی بخش "ارسال تیکت" اقدام نمایید.

  • چطور سرويس مناسب خودم را انتخاب کنم؟

انتخاب سرويس بسته به کاربرد مورد نظر شما متفاوت است. اگر نيازمند منابع محاسباتي بالايي هستيد، سرويس‌هاي با CPU بالا براي شما مناسب هستند. در صورتيکه هزينه شما محدود است مي‌توانيد با مراجعه به بخش "سرويس‌ها" و انتخاب هر سرويس، هزينه مربوطه را مشاهده کنيد. همچنين مي‌توانيد جهت دريافت مشاوره از متخصصان به بخش "پشتيباني" مراجعه کرده و سوال خود را طرح کنيد.

 

  • چطور مي‌توانم در سايت شما ثبت نام کنم؟

جهت ثبت نام در سايت به بخش "ثبت نام" مراجعه کنيد. اطلاعات خواسته شده را در فيلدهاي مربوطه همراه با يک آدرس ايميل معتبر وارد کنيد. پس از ثبت نام ايميل فعالسازي به آدرس شما ارسال مي‌شود که با کليک روي لينک ارسال شده، ثبت نام شما کامل شده و قدم بعدي به شما اعلام خواهد شد.

 

  • چطور مي‌توانم از امتيازات دانشجويي و تخفیفات استفاده کنم؟

جهت استفاده از تخفیفات ابتدا بايد در سايت ثبت نام کنيد و سپس از منوی کاربران بخش تخفیفات استفاده کنید. در اين بخش بايد اطلاعات دانشجويي خود را واردکنيد. پس از تاييد اطلاعات ارائه شده، شارژ دانشجويي به ميزاني که توسط دانشگاه صنعتي اميرکبير اعلام گرديده است به حساب کاربري شما اضافه مي‌شود.

 

  • آيا دانشجويان مي‌توانند پس از اتمام شارژ دانشجويي از سيستم استفاده کنند؟

استفاده دانشجويان پس از اتمام شارژ دانشجويي منوط به پرداخت هزينه آزاد است.

 

  • آيا محدوديتي در استفاده دانشجويان ساير دانشگاه‌ها (به جز دانشگاه صنعتي اميرکبير) وجود دارد؟

مشکلي در اين زمينه وجود ندارد.

 

  • آيا محدوديتي در استفاده دانشجويان مقاطع مختلف از سيستم‌هاي ابررايانه ملي اميرکبير وجود دارد؟

خير. دانشجويان تمامي مقاطع مي‌توانند درخواست سيستم دهند.

 

  • آيا اعضاي هيئت علمي دانشگاه‌ها مي‌توانند درخواست سيستم دهند؟

مشکلي در استفاده اعضاي هيئت علمي دانشگاه‌ها وجود ندارد. طي کردن فرايند تاييد مدارک براي اعضاي هيئت علمي نیز الزامي است.

 

  • چرا در يک سفارش نمي‌توانم چند نوع سرويس را انتخاب کنم؟

هر سفارش به منزله يک سيستم تخصيص يافته است بنابراين در هر سفارش فقط يک نوع سرويس قابل انتخاب است و براي انتخاب هر نوع سرويس بايد سفارش مجزايي را ثبت کنيد.

 

  • چگونه مي‌توانم از مهلت باقيمانده براي استفاده از سيستم مطلع شوم؟

به بخش "وضعيت سيستم تخصيص يافته" مراجعه نماييد. اتمام سرويس از سه روز قبل طي سه ايميل به کاربر اطلاع داده خواهد.

 

  • آيا بعد از اتمام مهلت استفاده از سيستم، مي‌توانم با تمديد سرويس از سرويس قبلي استفاده کنم؟

با اتمام مهلت استفاده از سيستم، ماشين مجازي تخصيص يافته به صورت خودکار حذف مي‌گردد و بنابراين دسترسي به داده‌هاي آن غيرممکن خواهد بود. در صورتي که نياز به تمديد استفاده داريد پيش از اتمام مهلت قانوني به بخش "تمديد سرويس" مراجعه نموده و درخواست خود را ثبت کنيد.

 

  • آيا امکان ويرايش مشخصاتم در سايت وجود دارد؟

بله. با ورود به حساب کاربري و مراجعه به منوی کاربران بخش "پروفایل" مي‌توانيد اطلاعات‌تان را ويرايش کنيد.

 

  • براي استفاده از امتيازات دانشجويي ثبت نام کرده و مدارک را آپلود نموده‌ام. سيستم چه زماني تخصيص داده خواهد شد.

تخصيص سيستم به دانشجويان منوط به تاييد مدارک ايشان است. تاييد يا عدم تاييد از طريق یکی از سرویس‌های (ايميل، پیامک یا ...) اطلاع داده خواهد شد. پس از تایید باید از منوی سرویس ها برای خرید سرویس استفاده کنید.

  • نمي‌توانم به VPN متصل شوم.

اتصال به اينترنت را بر روي سيستم خود چک کنيد.

مراحل نصب VPN را بر اساس "راهنماي اتصال به سيستم" با دقت انجام دهيد.

روي openVPN راست کليک کرده و گزينه Run as administrator را انتخاب کنيد.

توجه کنيد اتصال TAP-Windows Adapter فعال باشد.

در هنگام وارد کردن "نام کاربري" و رمز عبور" از اطلاعات اتصال به پرتال خود استفاده کنيد.

فايل *-client.ovpn را مجددا از ايميل دانلود نماييد.

 

  • تا کنون به VPN متصل ميشدم و مشکلي هم نداشتم اما اکنون نميتوانم.

از صحت اتصال به VPN اطمينان حاصل نماييد ("نمي‌توانم به VPN متصل شوم" را مطالعه نماييد).

 

  • نمي‌توانم به سيستم تخصيص يافته اتصال يابم.

از صحت اتصال به VPN اطمينان حاصل نماييد ("نمي‌توانم به VPN متصل شوم" را مطالعه نماييد).

در هنگام وارد کردن "حساب کاربري" و "رمز عبور" براي اتصال به "سيستم" از اطلاعات موجود در ايميل اطلاعات اتصال به سيستم استفاده کنيد.

دقت کنيد که از ابزار متناسب با سيستم‌عامل تخصيص يافته (ويندوز يا لينوکس) استفاده کنيد. "راهنماي اتصال به سيستم" موجود در سايت را به درستي مطالعه نماييد.

 

  • سرعت نمايش صفحه ماشين من در Remote Desktop Connection براي سيستم ويندوزي یا VNC Viewer براي سيستم لينوکسي کم است.

سرعت اتصال ريموت کاملاً وابسته به سرعت اينترنت شماست.

 

  • انتقال اطلاعات به سيستم تخصيص يافته به کندي صورت مي‌پذيرد.

با مطالعه دقيق "راهنماي اتصال به سيستم" روش‌هاي مختلف انتقال اطلاعات را امتحان کنيد.

در صورتيکه حجم فايل‌هاي ورودي یا خروجي زياد است براي انتقال آن‌ها به همراه هارد جانبي به صورت حضوري مراجعه نماييد.

 

  • در هنگام انتقال اطلاعات از طريق Remote desktop Connection فايل‌ها به درستي کپي نمي‌شوند.

ابزار ريموت دسکتاپ در حجم‌هاي بيش از 300 مگابايت کارکرد مناسبي ندارد. از روش‌هاي ديگر انتقال اطلاعات موجود در "راهنماي اتصال به سيستم" استفاده نماييد.

 

  • رمز عبور دسترسي به پرتال خود را فراموش کرده‌ام.

در بخش "ورود به سيستم" روي گزينه "فراموشي رمز عبور" کليک کنيد.

 

  • رمز عبور ماشين مجازي را فراموش کرده‌ام.

در بخش "حساب کاربري" مشخصات ماشين مجازي مورد نظر را باز کرده و روي گزينه "ارسال مجدد اطلاعات اتصال" کليک کنيد.

در صورتيکه رمز عبور ماشين مجازي تخصيص يافته را تغيير داده‌ايد به بخش "پشتيباني" مراجعه کرده و مشکل خود را مطرح نماييد.

 

  • در زمان اتصال با مشکل time out  مواجه مي‌شود لطفا راهنمايي فرماييد

" نمي‌توانم به سيستم تخصيص يافته اتصال يابم" را مطالعه نماييد.

 

  • ايميل حاوي Certificate را دريافت نکرده‌ام.

در صورت صحت ايميل، پوشه Spam ايميل خود را چک کنيد.

به بخش "حساب کاربري" وارد شده و اطمينان حاصل نماييد که آدرس ايميل خود را به درستي وارد کرده‌ايد. در صورتي که آدرس ايميل اشتباه وارد شده است به بخش "پشتيباني" مراجعه کرده و مشکل خود را مطرح نماييد.

براي ارسال مجدد ايميل حاوي Certificate روي گزينه "ارسال مجدد اطلاعات اتصال" کليک کنيد.

 

  • براي اتصال به سيستم ويندوز يا لينوکسي تخصيص يافته از چه نرم‌افزاري استفاده کنم.

"راهنماي اتصال به سيستم" موجود در منوی پشتیبانی بخش راهنما را مطالعه نماييد.

  • آيا مي‌توانم به سخت‌افزار ماشيني که اجاره کرده‌ام دسترسي داشته باشم؟

خير.

 

  • آيا اجازه نصب نرم‌افزار بر روي سيستم تخصيص يافته وجود دارد؟

دسترسي‌ها به هر سيستم به صورت "ادمين" تعريف مي‌شود تا کاربران بتوانند ابزارهاي موردنياز خود را بر روي سيستم تخصيص يافته نصب نمايند. بديهي است اختلالات حاصل از اين سطح دسترسي در تعهد اين مرکز نخواهد بود. با اين حال، کاربران مي‌توانند با مراجعه به بخش "پشتيباني" و طرح مشکل خود از تخصص کارشنان مرکز استفاده نمايند.

 

  • ايجاد يک ماشين مجازي چه مدت طول مي‌کشد؟

متوسط زمان ايجاد ماشين مجازي برابر با 10 دقيقه است که بسته به نوع ماشين و نوع سرويس اين زمان متغير است.

 

  • چطور مي‌توانم داده‌هاي ورودي را به سيستم تخصيص يافته منتقل کنم؟

در صورتي که حجم داده‌هاي انتقالي زياد نباشد، مي‌توانيد با مراجعه به بخش "راهنما" و مطالعه راهنماي اتصال به سيستم، داده‌ها را به سيستم تخصيص يافته انتقال دهند. در صورت حجيم بودن داده‌ها کاربران براي انتقال داده‌ها بايستي به صورت حضوري و در زمان‌هاي مقرر شده در بخش "قوانين و مقررات" مراجعه نمايند.

 

  • چطور مي‌توانم داده‌هاي خروجي خود را از سيستم تخصيص يافته دريافت کنم؟

در صورتي که حجم داده‌هاي انتقالي زياد نباشد، مي‌توانيد با مراجعه به بخش "راهنما" و مطالعه راهنماي اتصال به سيستم، داده‌هاي خروجي‌ را از سيستم تخصيص يافته برداشت نماييد. در صورت حجيم بودن داده‌ها کاربران براي برداشت داده‌ها بايستي به صورت حضوري و در زمان‌هاي مقرر شده در بخش "قوانين و مقررات" مراجعه نموده و اقدام به انتقال داده‌ها نمايند.

 

  • چرا سرعت سيستم داده شده بسيار بسيار پايين است؟

احتمالا در حال اجراي برنامه خود به صورت سريال هستيد. لطفا به بخش "نصب و اجراي موازي برنامه‌ها" مراجعه نموده و برنامه خود را به صورت موازي نصب و اجرا کنيد.

 

  • چه کنترل سخت‌افزاري به سيستم تخصيصي يافته داده مي‌شود؟

مي‌توانيد با مراجعه به پنل "کنترل سيستم تخصيص يافته" اقدام به روشن، خاموش، ريبوت، یا متوقف کردن سيستم خود نماييد.

 

  • چطور مي‌توانم از وضعيت استفاده از منابع در سيستم تخصيص يافته مطلع شوم؟

 در سيستم ويندوز با اجراي Task Manager و مراجعه به تب Performance مي‌توانيد از وضعيت استفاده از منابع پردازنده و حافظه آگاه شويد.

 در سيستم ويندوزي با مراجعه به my computer مي‌توانيد از وضعيت هارد ديسک خود آگاه شويد.

 در سيستم لينوکسي با اجراي Top مي‌توانيد از وضعيت استفاده از منابع پردازنده و حافظه آگاه شويد.

 در سيستم لينوکسي با اجراي دستور df –h مي‌توانيد از وضعيت استفاده از هارد ديسک آگاه شويد.

 

  • چگونه مي‌توانم از حداکثر منابع تخصيص يافته استفاده کنم؟

 در صورت نصب نرم‌افزار، دقت کنيد که نصب به صورت موازي انجام شود. (مراجعه به بخش " نصب و اجراي موازي برنامه‌ها")

 در هنگام اجراي نرم‌افزار آن را به صورت موازي اجرا کنيد. (مراجعه به بخش " نصب و اجراي موازي برنامه‌ها")

 در صورتي‌که قصد اجراي کد خود را داريد حتما آن را به صورت موازي نوشته باشيد. (مراجعه به بخش " نصب و اجراي موازي برنامه‌ها")

 در صورتي که نمي‌توانيد کد يا برنامه را به صورت موازي نوشته يا اجرا کنيد سعي کنيد چندين نمونه از برنامه يا کد را به صورت همزمان اجرا کنيد تا از تمامي هسته‌هاي تخصيص يافته استفاده کنيد.

  • ميزان استفاده از منابع چگونه محاسبه مي‌شود؟

قيمت واحد پردازنده (CPU) و حافظه (RAM) در ميزان استفاده از اين منابع (بر اساس اطلاعات جمع‌آوري شده از ميزان مصرف هر کاربر) ضرب مي‌شود و هزينه استفاده از منابع محاسباتي تعيين مي‌شود. هزينه استفاده از منابع ذخيره‌سازي برابر با ترکيبي از حاصلضرب هزينه واحد ديسک در تعداد واحدهاي ذخيره شده و حاصلضرب هزينه واحد نوشتن و خواندن ديسک در تعداد دفعات نوشتن و خواندن است. براي کسب اطلاعات بيشتر به بخش "محاسبات هزينه" در "راهنماي خدمات" مراجعه کنيد.

 

  • آيا نگهداري ماشين مجازي خاموش هزينه دارد؟

بله. به ازاي هر ساعت نگهداري ماشين مجازي در حالت خاموش هزينه‌اي متناسب با فضاي ذخيره‌سازي استفاده شده از موجودي کاربر کم مي‌شود.

 

  • آيا مي‌توانم قبل از خريد سرويس هزينه را تخمين بزنم؟

بله. با مراجعه به بخش "تخمين هزينه سرويس‌ها" و انتخاب سرويس مورد نظر مي‌توانيد هزينه سرويس را مشاهده نماييد.

  • چطور مي‌توانم شارژ حسابم را افزايش دهم؟

به بخش "مديريت شارژ" مراجعه کرده و از بخش "افزايش شارژ" اقدام به افزايش موجودي خود نماييد.

 

  • چرا با وجود داشتن شارژ کافي در حسابم نمي‌توانم سرويس Reserved را خريداري کنم؟

خريد سرويس Reserved مستلزم انعقاد قرارداد و تاييد مدير سيستم است. پس از سفارش اين سرويس منتظر اطلاع‌رسانی (از طریق ايميل، پیامک یا ...) از جانب مدير باشيد تا فرايند خريد تکميل گردد.